Gyerekbarát Sasad

Közösségi tervezés és forgalomcsillapítási koncepció alkotás 2025 nyarán

Készült: Újbuda Önkormányzata megbízásából

Ha autóforgalomra tervezünk, egyre több autó lesz

A jelenséget a Land-Use Transport feedback cycle-nak, azaz a Közlekedés és Területhasználat hatás-ellenhatásainak hívják

Hogyan alakulhatott ki az, hogy a pár éve kertvárosba költözött lakosok, már a kertvárosban sem érzik magukat biztonságban az autóforgalomtól?

A SASAD FORGALOMCSILLAPÍTÁS PROJEKT

XI. kerület Újbuda önkormányzata célul tűzte ki, hogy biztonságosabbá és élhetőbbé teszi a kerület kertvárosias területeit.

2025 májusában, e törekvés nyomán kaptunk felkérést, hogy a kerület, Sasad városrész, forgalomcsillapítását, gyalogos- és kerékpárosbarát átalakítását elvégezzük a lakosság bevonásával. 

Mik a Sasadi forgalomcsillapítás végső céljai?

Nyugodt, zöld környezet

Ingatlanérték-növekedés

Önállóan, biztonságban közlekedő gyerekek

Biztonságosabb közlekedés mindenkinek

Kényelmes közlekedési alternatívák

Kevesebb ,,mama-taxi”

Tisztább levegő

Miért van szükség forgalomcsillapításra SASADON?

Növekvő forgalom és sebesség

Sasad területén az elmúlt időszakban bevezetett forgalmi változtatások rávilágítottak a terület megnövekedett forgalmára. Az egykori Lakó-pihenő zónából mára közlekedési folyosó lett.

Környezeti terhelés és zajszennyezés

A megnövekedett zajszint és légszennyezés rontja az ingatlanok értékét, a lakók életminőségét, és hosszú távon egészségügyi problémákhoz is vezethet.

Élhetetlen közterek

A gyors és nagy volumenű forgalom miatt a közterek (utcák, terek, parkok) alkalmatlanná váltak a pihenésre, találkozásra, vagy a gyermekek biztonságos játékára.

Kinek az utcája?

A lakóutcákat elsősorban nem a helyi lakosok használják. A forgalomcsillapítás célja, hogy ezek az utcák visszanyerjék közösségi és pihenő funkciójukat, és ne csupán átmenő forgalomra szolgáljanak.

,,Mama-taxi”

A megnövekedett forgalom és sebességek miatt számos szülő kénytelen gyermekeit autóval szállítani iskolába és óvodába, majd onnét tovább közlekedni munkahelyére. Ez azonban rossz hatással van a gyermekek egészségére.

Közlekedési alternatívák hiánya

SASAD egyes területei kiváló tömegközlekedési kapcsolattal rendelkeznek, mások azonban közel sincsenek ilyen szerencsés helyzetben. A kerékpáros és gyalogos infrastruktúra súlyos hiányosságokkal küzd, ami tovább ösztönzi a gépjárműforgalmat

Milyen eszközökkel valósítjuk meg Sasad Gyerekbaráttá alakulását?

  • Fizikai beavatkozások

    Sebességküszöbök

    Útszűkületek

    Körforgalmak

    Parkolási rend felülvizsgálata

  • Lakossági bevonás

    Lakossági fórumok

    Közösségi tervezés

    Online kérdőívek

    Problémás helyszínek feltérképezése

    Tudatos közlekedés workshopok.

  • Forgalomszervezési beavatkozások

    Gépjárműforgalom gyűjtőútra terelése.

    Sasad zónákra bontása

    Mellék utcák tehermentesítése

  • Biztonságos alternatívák megteremtése

    Kerékpáros infrastruktúra fejlesztése

    Gyalogátkelőhelyek, járdák fejlesztése

    Sebességcsökkentés

Iskolák és Óvodák elérhetőságe

  • Sasadi iskolák és óvodák elérhetősége 10 perc alatt gyalogosan

  • Sasadi iskolák és óvodák elérhetősége 10 perc alatt kerékpárral

  • Sasadi iskolák és óvodák elérhetősége 10 perc alatt autóval

Közlekedési lefedettség

Gyermekeink biztonságos környezete

Ha Sasadon belül vonzóbb nem autóval közlekedni, akkor gyermekeink is biztonságosabban közlekedhetnek iskolába

Tudtad, hogy az iskolák előtt általában körülbelül 3-szor rosszabb a levegő, mint a szomszédos utcákban? A különbség az osztálytermekben is mérhető.

Tervezési folyamat

I.Online kérdőívek és problématérkép

A kérdőív és a problématérkép használatával Ön is segíthet feltérképezni a környék közlekedési problémáit és megoldási lehetőségeit.

II.Lakossági fórumok - workshopok

A lakossági fórumokon személyesen is megoszthatja véleményét, tapasztalatait és javaslatait a környék közlekedésével kapcsolatban.

III.Adatgyűjtés és adatelemzés

Az adatgyűjtés és adatelemzés révén pontos képet kapunk a környék közlekedési helyzetéről, így megalapozott döntéseket hozhatunk a fejlesztésekről.

V.Lakossági reakciók a tervekre

A lakossági reakciók alapján finomítjuk a terveket, hogy azok minél jobban megfeleljenek a helyi igényeknek és elvárásoknak.

IV.Koncepció bemutatása

Bemutatjuk a tapasztalatok és adatelemzések alapján elkészült terveket

VI.Közösségi tervezés

A közösségi tervezés során a lakosokkal együtt dolgozzuk ki a terveket, hogy a fejlesztések valóban a helyi igényeket tükrözzék.

VII.Véglegesített koncepció - műszaki leírás

Milyen meglátásaink vannak és milyen megoldásokat javaslunk az önkormányzati vezetők számára. Milyen konkrét fejlesztéseket ajánlunk a kerületnek.