Koncepcióterv 2.0
Milyen eszközökkel találkozhatsz a koncepciótervekben?
-

Forgalomszűrők
A forgalomszűrés egy országosan bevált forgalomcsillapítási eszköz, amelynek célja, hogy csökkentse az átmenő gépjárműforgalmat a lakóövezetekben, miközben biztosítja a gyalogosok, kerékpárosok és más fenntartható közlekedési módok zavartalan átjárását. Ennek során az utcákat nem teljesen zárják le, hanem úgy alakítják át, hogy az autós átmenőforgalom kizárásra kerüljön, ugyanakkor a helyi megközelítés (pl. célforgalom) továbbra is biztosított.
-

Fizikai beavatkozások
Automatikusan működő, süllyedő forgalomkorlátozó oszlop, amely kizárja az átmenő gépjárműforgalmat, miközben szabad áthaladást biztosít a gyalogosoknak és kerékpárosoknak. A helyi lakosok, közszolgáltatások és sürgősségi járművek hozzáférést kapnak, amit kártya, távirányító vagy rendszámfelismerő rendszer vezérelhet. Így egyszerre csökkenti a forgalmi terhelést és megőrzi a szükséges közlekedési kapcsolatokat.
-

Átlós forgalomszűrő
A diagonal filter olyan forgalomkorlátozó megoldás, amely egy négyágú kereszteződést átlósan zár le. Megakadályozza az átmenő gépjárműforgalmat, miközben a gyalogos- és kerékpáros közlekedést átengedi.
Módszertan
Sasad mellékutcáiban ma túl magas az átmenő forgalom. A tapasztalat azt mutatja, hogy az elszigetelt, „tüneti” beavatkozások – például egy-egy utca lezárása vagy egyirányúsítása – csak átterelik a problémát a szomszédos utcákba. Ezért hálózati szemléletű, területileg átfogó megoldásokat dolgoztunk ki, amelyek csökkentik az átmenő forgalmat, miközben biztosítja a lakók, a szolgáltatók és a közszolgálatok célforgalmának elérését.
A tervezést lakossági panaszok és észrevételek gyűjtésével (online és személyesen) alapoztuk meg, majd ezeket összevetettük elemző tanulmányunk megállapításaival. Ezt követően az ab/street „Low Traffic Neighbourhoods”offline eszközével elemeztük az átmenő forgalom mintázatait; a szoftvert kifejezetten lakó‑pihenő övezetek tervezésére fejlesztették. Az eredményeket más forgalmi térinformatikai adatokkal és a helyi tapasztalatokkal is összevetettük.
Az alábbi képen Sasad átmenő forgalmi kitettsége látható. A térkép értelmezése egyszerű: minél sötétebb vörös egy utca, annál több lehetséges egérút-irány halad át rajta; a halványabb árnyalatok kevesebb, a sötétebbek összetettebb, többirányú „átszúró” mintázatot jeleznek. A vizualizáció visszatérő lakossági igény alapján a korábbi önkormányzati egyirányúsításokat megelőző állapotokat tekinti kiindulópontnak, hogy egyértelműen látható legyen, hol jelentkezik a legsokrétűbb átmenő terhelés.
Az alábbi ábrák azt szemléltetik, hogy az átmenő forgalom nem néhány kijelölt folyosón jelentkezik, hanem gyakorlatilag minden irányban halad: észak–déli, kelet–nyugati és átlós irányokban egyaránt, gyakran párhuzamos utcákon és ellenirányú, kétirányú mintázatban. Ez az omnidirekcionális terhelés jól mutatja, hogy a pontszerű vagy elszigetelt lezárások csupán átterelnék a forgalmat; a hatékony kezelés hálózati szemléletű, több csomópontot és kulcságat egyszerre célzó beavatkozásokat igényel.





