Tervezési folyamat
GYIK
Várható eredmények
Kapcsolat
Kezdőoldal
Problémák bemutatása
Problématérkép

Térképek és Infografikák

Mit mutat az izokrón térkép?

Az izokrón térkép egy olyan speciális térkép, amely megmutatja, hogy egy adott helyről – például Sasadon, a Sasadi útról – mennyi idő alatt lehet eljutni különböző pontokra, ha gyalog és tömegközlekedéssel (BKK-val) utazunk.

Ha valaki reggel nyolckor, egy átlagos hétköznapon indul el a Sasadi útról, és 30 percet szán az utazásra, akkor az izokrón térkép azt ábrázolja, hogy ez idő alatt a város mely részeit érheti el. Ez a térkép tehát segít abban, hogy lássuk: fél óra alatt hova lehet eljutni Sasadról, ha például munkába, iskolába, orvoshoz vagy ügyet intézni indulunk.

Sasad közlekedési elérhetőségei

Sasad tömegközlekedési elérhetősége gyalogosan és bkk-val

Ez a térkép azt mutatja meg, hogy ha valaki Sasad közepéről indul el reggel nyolc órakor, és a gyaloglást, valamint BKK-járatokat (busz, villamos, metró) is igénybe vesz, akkor pontosan milyen messzire juthat el 30 perc alatt. A térkép nemcsak a távolságot veszi figyelembe, hanem azt is, hogy mennyi időt vesz igénybe a megállóig való elsétálás, a járatokra való várakozás, az utazás maga, illetve az esetleges átszállások. Így a térkép valós képet ad arról, hogy a reggeli csúcsidőben, egy átlagos hétköznapon, fél óra alatt mely városrészek, közintézmények, iskolák vagy munkahelyek érhetők el a Sasadi útról indulva.


Sasad tömegközlekedési elérhetősége kerékpárral és bkk-val

Ez a térkép azt mutatja meg, hogy ha valaki Sasad közepéről indul el reggel nyolc órakor, és kerékpárt, valamint BKK-járatokat (busz, villamos, metró) is igénybe vesz, akkor pontosan milyen messzire juthat el 30 perc alatt. A térkép nemcsak a távolságot veszi figyelembe, hanem azt is, hogy mennyi időt vesz igénybe a kerékpárral a megállóig való eljutás, a járatokra való várakozás az utazás maga, illetve az esetleges átszállások. Így a térkép valós képet ad arról, hogy a reggeli csúcsidőben, egy átlagos hétköznapon, fél óra alatt mely városrészek, közintézmények, iskolák vagy munkahelyek érhetők el a Sasadi útról indulva, ha valaki a kerékpárját is használja a tömegközlekedés mellett.


Sasad tömegközlekedési bekötöttsége

Ez a térkép azt mutatja meg, hogy Sasad különböző pontjairól indulva, tömegközlekedéssel mennyi Magyarországi lakost lehet elérni egy adott időn belül. A térkép minden egyes pontjánál kiszámolja, hogy onnan hány ember lakik olyan helyen, ahová tömegközlekedéssel el lehet jutni például 30 perc alatt. Így jól látható, hogy Sasad mely részeiről a legjobb a város többi részének elérhetősége, vagyis hol jól integrált a tömegközlekedési hálózat

Forgalmi terhelés, megtett távolságok

  • Módszertan

    A megtett távolságokat az alábbi grafikonok szemléltetik.

    Az elemzéshez mobiltelefonos GPS-adatokat használtunk fel. Ezekből egyhetes időszakra vonatkozóan, klaszterezési módszerrel azonosítottuk az egyes felhasználók jellemző tartózkodási helyeit, például az otthonokat vagy a munkahelyeket. A klaszterek középpontjai alapján minden felhasználónál meghatároztuk a legfontosabb indulási és érkezési pontokat.

    Ezt követően, az OpenRouteService útvonaltervező szolgáltatás segítségével – illetve szükség esetén haversine-távolság alkalmazásával – kiszámoltuk az egyes utazások hosszát az indulási és érkezési pontok között.

    Az eredmények alapján hisztogramokat készítettünk. Ezek bemutatják az összes utazás, a Sasad területéről induló, valamint a Sasadon kívülről induló utazások, tehát az átmenő forgalom távolságeloszlását.

  • Sasad helyi forgalma által megtett távolság

  • Sasad átmenő forgalma által megtett távolság

  • Az összes Sasadi forgalom által megtett távolságok átlaga

  • Sasad átmenő forgalma összehasonlítva a helyi forgalommal

  • Eredmények értelmezése

    Az elemzés alapján jól látható, hogy a Sasad területéről induló utazások általában rövidebb távokat ölelnek fel, míg a Sasadon kívülről induló utazások jellemzően hosszabbak. Ez a különbség arra utal, hogy az átmenő forgalom jelentős mértékben terheli a területet, hiszen sokan használják Sasadot közlekedési folyosóként. Ezzel szemben a helyi lakosok forgalma főként rövid, helyi utazásokból áll.

Merre közlekednek a sasadiak?

Kék/zöld: Sasadról induló és Sasadra érkező közlekedők
Piros: Sasadon áthaladók útjai
Utak vastagsága: utak hossza

Utazási statisztikák összegzése:

  • Szűrt utazások összesen: 169 utazás

  • Sasad területről induló utazások: 106 utazás (62,7%)

  • Sasad területen áthaladó utazások: 123 utazás (72,8%)

  • Megjegyzés: Egyes utazások több kategóriába is tartozhatnak (pl. indul és át is halad Sasadon)

Távolság szerinti eloszlás:

  • Sasad területről induló utazások átlagos hossza: 3,64 km

  • Sasad területen áthaladó utazások átlagos hossza: 8,89 km

  • Távolságtartomány: 0–62,48 km, 1 km-es osztásokkal

Főbb megfigyelések:

  1. Rövid távú utazások dominanciája: Az utazások többsége a 0–10 km-es tartományban koncentrálódik.

  2. Eltérő mintázatok: A Sasad területről induló utazások jellemzően rövidebbek (átlagosan 3,64 km), míg az áthaladó utazások hosszabbak (átlagosan 8,89 km).

  3. Hosszú „farok” eloszlás: Kevés utazás haladja meg a 20 km-t, a leghosszabb kb. 62 km.

A hisztogram jól mutatja, hogy a helyi (Sasad területről induló) utazások főként rövid távúak, míg az áthaladó forgalom távolsága sokkal változatosabb és hosszabb is lehet. Ez arra utal, hogy a Sasad terület egyszerre szolgál lakóövezetként és átmenő forgalmi folyosóként is.

Hol vannak forgalmi dugók?

2025 - világos

2024

2022

2021

2020 - sötét