Tervezési folyamat
GYIK
Várható eredmények
Kapcsolat
Kezdőoldal
Problémák bemutatása
Problématérkép

Koncepciótervek

Milyen eszközökkel találkozhatsz a koncepciótervekben?

  • Forgalomszűrők

    A forgalomszűrés egy országosan bevált forgalomcsillapítási eszköz, amelynek célja, hogy csökkentse az átmenő gépjárműforgalmat a lakóövezetekben, miközben biztosítja a gyalogosok, kerékpárosok és más fenntartható közlekedési módok zavartalan átjárását. Ennek során az utcákat nem teljesen zárják le, hanem úgy alakítják át, hogy az autós átmenőforgalom kizárásra kerüljön, ugyanakkor a helyi megközelítés (pl. célforgalom) továbbra is biztosított.

  • Fizikai beavatkozások

    Automatikusan működő, süllyedő forgalomkorlátozó oszlop, amely kizárja az átmenő gépjárműforgalmat, miközben szabad áthaladást biztosít a gyalogosoknak és kerékpárosoknak. A helyi lakosok, közszolgáltatások és sürgősségi járművek hozzáférést kapnak, amit kártya, távirányító vagy rendszámfelismerő rendszer vezérelhet. Így egyszerre csökkenti a forgalmi terhelést és megőrzi a szükséges közlekedési kapcsolatokat.

  • Átlós forgalomszűrő

    A diagonal filter olyan forgalomkorlátozó megoldás, amely egy négyágú kereszteződést átlósan zár le. Megakadályozza az átmenő gépjárműforgalmat, miközben a gyalogos- és kerékpáros közlekedést átengedi.

  • Iskola utcák

    Az iskolautca olyan forgalomszabályozási megoldás, amelyben az iskolák közvetlen környezetében időszakosan korlátozzák a gépjárműforgalmat. A lezárás jellemzően a tanítási idő kezdetén és végén lép életbe, így az utcát ilyenkor csak gyalogosok és kerékpárosok használhatják.
    Célja a gyermekek biztonságának növelése, a légszennyezés és zajterhelés csökkentése, valamint a fenntartható közlekedési módok előnyben részesítése az iskola környezetében.

Módszertan

Sasad mellékutcáiban ma túl magas az átmenő forgalom. A tapasztalat azt mutatja, hogy az elszigetelt, „tüneti” beavatkozások – például egy-egy utca lezárása vagy egyirányúsítása – csak átterelik a problémát a szomszédos utcákba. Ezért hálózati szemléletű, területileg átfogó megoldásokat dolgoztunk ki, amelyek csökkentik az átmenő forgalmat, miközben biztosítja a lakók, a szolgáltatók és a közszolgálatok célforgalmának elérését.

A tervezést lakossági panaszok és észrevételek gyűjtésével (online és személyesen) alapoztuk meg, majd ezeket összevetettük elemző tanulmányunk megállapításaival. Ezt követően az ab/street „Low Traffic Neighbourhoods”offline eszközével elemeztük az átmenő forgalom mintázatait; a szoftvert kifejezetten lakó‑pihenő övezetek tervezésére fejlesztették. Az eredményeket más forgalmi térinformatikai adatokkal és a helyi tapasztalatokkal is összevetettük. A folyamat végén három, egymással kombinálható koncepcióterv készült, amelyek külön fejlesztési irányokat mutatnak. Tudjuk, ami Észak-Sasadon működőképes, Dél-Sasadon nem feltétlenül optimális, ezért a változatok vitaindítónak is készültek.

Közös alapelv mindhárom tervben, hogy a korábbi egyirányúsítások feloldhatók. Emellett minden verzió tartalmaz „iskola utcákat”: az iskolák és óvodák előtti szakaszokat a reggeli érkezési és a tanítási időszak végén időszakosan lezárnánk az autóforgalom elől. Ez mérsékli a légszennyezést, és javítja a gyalogosok és kerékpárosok – különösen a gyermekek – biztonságát.

Az alábbi képen Sasad átmenő forgalmi kitettsége látható. A térkép értelmezése egyszerű: minél sötétebb vörös egy utca, annál több lehetséges egérút-irány halad át rajta; a halványabb árnyalatok kevesebb, a sötétebbek összetettebb, többirányú „átszúró” mintázatot jeleznek. A vizualizáció visszatérő lakossági igény alapján a korábbi önkormányzati egyirányúsításokat megelőző állapotokat tekinti kiindulópontnak, hogy egyértelműen látható legyen, hol jelentkezik a legsokrétűbb átmenő terhelés.

Az alábbi ábrák azt szemléltetik, hogy az átmenő forgalom nem néhány kijelölt folyosón jelentkezik, hanem gyakorlatilag minden irányban halad: észak–déli, kelet–nyugati és átlós irányokban egyaránt, gyakran párhuzamos utcákon és ellenirányú, kétirányú mintázatban. Ez az omnidirekcionális terhelés jól mutatja, hogy a pontszerű vagy elszigetelt lezárások csupán átterelnék a forgalmat; a hatékony kezelés hálózati szemléletű, több csomópontot és kulcságat egyszerre célzó beavatkozásokat igényel.

A bemutatott tervek kizárólag makroszintű megoldásokat tartalmaznak, vagyis Sasad átmenő forgalmának csillapítására összpontosítanak.

Alapelv – ahogy korábban is említettük – a korábban bevezetett egyirányúsítások feloldása.
A tervekben a terület legtöbb egyirányúsítása fel lett oldva, beleértve azokat is, amelyek nem az elmúlt két évben kerültek bevezetésre.

Ennek oka, hogy az új koncepciótervek értelmében a terület forgalmi funkciója és rendje megváltozik, ezért a lakosokkal közösen szükséges meghatározni,
mely egyirányúsításokat érdemes megtartani, illetve melyek irányát lehet célszerű megváltoztatni.

A mikroszintű beavatkozásokat – például fekvőrendőrök, sebességcsillapító elemek és hasonló forgalomtechnikai eszközök – a lakosság közvetlen bevonásával, az ősz folyamán készítjük el.

A most látható anyagok konceptuális tervek, tehát rugalmasan alakíthatók és kombinálhatók. Jelenleg is dolgozunk az online véleményezhető változatukon.

A tervek részletesebb megtekintése gomb segítségével megnézhetik a tervek vizualizációit.


Jelmagyarázat a térképekhez:

Forgalomszűró

Átlós forgalomszűrő

Iskola utca

Mozgó poller

A tervekben az utcák színekkel vannak jelölve, hogy mindhárom változat könnyen átlátható és értelmezhető legyen.


A színkódolás célja, hogy jól látható legyen, az új forgalmi rendben az átjárási jogosultsággal nem rendelkezők – például vendégek, szerelők vagy futárokmely utcákon tudnak majd összefüggően közlekedni.

A tervek részletesebb megtekintése gomb segítségével megnézhetik a tervek vizualizációit.

I. verzió -Zsákutcásítás és forgalomterelés

  • Ebben a változatban forgalomszűrőket, a helyi célforgalmat átengedő, az átmenő forgalmat kizáró fizikai eszközöket alkalmazzuk. A forgalomszűrés lényege, hogy gépjárművel nem átjárható pontszerű vagy vonalas szűrőket építünk be úgy, hogy a gyalogos- és kerékpáros-átjárás folyamatos maradjon, és a beavatkozások városképi megjelenése rendezett legyen. Bizonyos csomópontok esetében átlós forgalomszűrők alkalmazását is javasoljuk. Ezek a négyágú kereszteződéseket egy átlós elválasztó elemmel két háromágú csomópontra bontják, ezáltal megszüntetve az átmenő forgalmi irányokat, miközben a célforgalom számára a megközelíthetőség továbbra is biztosított marad.

  • A megoldás egyszerű, gyorsan és költséghatékonyan megvalósítható, továbbá kézzelfoghatóan javítja a közlekedésbiztonságot a mellékutcákban. Alapelv, hogy minden elkülönülő szomszédságon belül legalább 2–3 alternatív útvonal álljon rendelkezésre, így a célforgalom nem koncentrálódik egyetlen utcára. A tervben szereplő forgalomkorlátozó oszlopok a helyiek hátrányos érintettségét mérséklik azáltal, hogy a szükséges hozzáférést rugalmasabban biztosítják.

  • A helyieknek – az egyirányúsítások megszüntetése ellenére is – előfordulhat, hogy a kisebb, közvetlen átjárások helyett gyakrabban kell a főbb útvonalakat használniuk, ami néhol kerülőt jelenthet. Így bizonyos utcák elérése a jelenlegihez képest hosszabbá válhat.


I. verzió részletesebb megtekintése

II. verzió - Mozgó pollerek a lakóövezet bejáratainál

  • Ebben a változatban mozgó (automatizáltan nyitható) forgalomkorlátozó oszlopokat, azaz mozgó pollereket alkalmazunk, elsődlegesen a főutakhoz csatlakozó mellékutcák bejáratainál. A cél az átmenő forgalom megakadályozása úgy, hogy közben a Sasadon belüli célforgalom zavartalanul közlekedhessen..

  • A beavatkozás a lakóterületek határán célozza az átmenő mozgások visszaszorítását, így a belső hálózatot kevésbé szükséges fizikai szűrőkkel tagolni. Alapelvként minden mikrokörzet esetében legalább 2–3 belépési lehetőség biztosított, ami segíti a célforgalom elosztását és csökkenti a terhelés egyes utcákra jutó koncentrációját.

  • A rendszer kialakítása költségesebb és időigényesebb. Azokon az utcákon, ahol nem alkalmazunk pollert, a helyi gépjárműforgalom feléledhet, mert a kerülő ellenére is gyorsabbá válhat az áthaladás. További kompromisszum, hogy a vendégek és szolgáltatók bizonyos esetekben nagyobb kerülővel érhetik el a céljukat.


II. Verzió részletesebb megtekintése

III. verzió - Mozgó pollerek az egérutakon

  • Ebben a változatban mozgó (automatizáltan nyitható) forgalomkorlátozó oszlopokat, azaz mozgó pollereket alkalmazunk nem a bejáratoknál, hanem elsősorban a vizsgálatok alapján azonosított egérutak közepén, az átmenő útvonalak „gerincén”. Így a lakóterületbe való belépés több ponton szabadabb marad, az átmenő forgalom viszont a belső hálózat kulcspontjain meghiúsul. A koncepcióban következetesen érvényesül a 2–3 bejárat/szomszédság elv. A terv integrál egy lakossági kezdeményezést is: a Beregszászi út szervizútjának célzott forgalomcsillapítását, ahol forgalomszűrőkke olyan szakaszolást javaslunk, amely az oda érkezést és onnan indulást lehetővé teszi, az átmenő áthaladást azonban megakadályozza.

  • A lezárások a tényleges átmenő útvonalak központi szakaszain valósulnak meg, ezáltal a szolgáltatások és azok a célforgalmi szereplők, akik nem rendelkeznek a mozgó pollerek vezérlésének lehetőségével, könnyebben megközelíthetik az otthonokat. A több belépési pont hozzájárul a célforgalom egyenletesebb eloszlásához, mérsékelve az egyes utcákra nehezedő terhelést. A Beregszászi út szervizútján javasolt forgalomszűrők pedig közösségi térré alakítják a szervizutat.

  • A belső hálózaton megszűnő átmenő kapcsolatokat helyi kerülők válthatják ki; a Beregszászi út szervizútja mentén ez legfeljebb egy saroknyi többletutazást jelenthet a helyieknek. A rendszer kialakítása ebben az esetben is költségesebb és időigényesebb.

III. verzió részletesebb megtekintése

Mondd el véleményed a koncepció tervekről