
Koncepcióterv
Milyen eszközökkel találkozhatsz a koncepciótervekben?
-
Forgalomszűrők
A forgalomszűrés egy országosan bevált forgalomcsillapítási eszköz, amelynek célja, hogy csökkentse az átmenő gépjárműforgalmat a lakóövezetekben, miközben biztosítja a gyalogosok, kerékpárosok és más fenntartható közlekedési módok zavartalan átjárását. Ennek során az utcákat nem teljesen zárják le, hanem úgy alakítják át, hogy az autós átmenőforgalom kizárásra kerüljön, ugyanakkor a helyi megközelítés (pl. célforgalom) továbbra is biztosított.
-
Fizikai beavatkozások
Automatikusan működő, süllyedő forgalomkorlátozó oszlop, amely kizárja az átmenő gépjárműforgalmat, miközben szabad áthaladást biztosít a gyalogosoknak és kerékpárosoknak. A helyi lakosok, közszolgáltatások és sürgősségi járművek hozzáférést kapnak, amit kártya, távirányító vagy rendszámfelismerő rendszer vezérelhet. Így egyszerre csökkenti a forgalmi terhelést és megőrzi a szükséges közlekedési kapcsolatokat.
-
Átlós forgalomszűrő
A diagonal filter olyan forgalomkorlátozó megoldás, amely egy négyágú kereszteződést átlósan zár le. Megakadályozza az átmenő gépjárműforgalmat, miközben a gyalogos- és kerékpáros közlekedést átengedi.
-
Iskola utcák
Az iskolautca olyan forgalomszabályozási megoldás, amelyben az iskolák közvetlen környezetében időszakosan korlátozzák a gépjárműforgalmat. A lezárás jellemzően a tanítási idő kezdetén és végén lép életbe, így az utcát ilyenkor csak gyalogosok és kerékpárosok használhatják.
Célja a gyermekek biztonságának növelése, a légszennyezés és zajterhelés csökkentése, valamint a fenntartható közlekedési módok előnyben részesítése az iskola környezetében.
Módszertan
Sasad mellékutcáiban ma túl magas az átmenő forgalom. A tapasztalat azt mutatja, hogy az elszigetelt, „tüneti” beavatkozások – például egy-egy utca lezárása vagy egyirányúsítása – csak átterelik a problémát a szomszédos utcákba. Ezért hálózati szemléletű, területileg átfogó megoldásokat dolgoztunk ki, amelyek csökkentik az átmenő forgalmat, miközben biztosítja a lakók, a szolgáltatók és a közszolgálatok célforgalmának elérését.
A tervezést lakossági panaszok és észrevételek gyűjtésével (online és személyesen) alapoztuk meg, majd ezeket összevetettük elemző tanulmányunk megállapításaival. Ezt követően az ab/street „Low Traffic Neighbourhoods”offline eszközével elemeztük az átmenő forgalom mintázatait; a szoftvert kifejezetten lakó‑pihenő övezetek tervezésére fejlesztették. Az eredményeket más forgalmi térinformatikai adatokkal és a helyi tapasztalatokkal is összevetettük. A folyamat végén három, egymással kombinálható koncepcióterv készült, amelyek külön fejlesztési irányokat mutatnak. Tudjuk, ami Észak-Sasadon működőképes, Dél-Sasadon nem feltétlenül optimális, ezért a változatok vitaindítónak is készültek.
Közös alapelv mindhárom tervben, hogy a korábbi egyirányúsítások feloldhatók. Emellett minden verzió tartalmaz „iskola utcákat”: az iskolák és óvodák előtti szakaszokat a reggeli érkezési és a tanítási időszak végén időszakosan lezárnánk az autóforgalom elől. Ez mérsékli a légszennyezést, és javítja a gyalogosok és kerékpárosok – különösen a gyermekek – biztonságát.
Az alábbi képen Sasad átmenő forgalmi kitettsége látható. A térkép értelmezése egyszerű: minél sötétebb vörös egy utca, annál több lehetséges egérút-irány halad át rajta; a halványabb árnyalatok kevesebb, a sötétebbek összetettebb, többirányú „átszúró” mintázatot jeleznek. A vizualizáció visszatérő lakossági igény alapján a korábbi önkormányzati egyirányúsításokat megelőző állapotokat tekinti kiindulópontnak, hogy egyértelműen látható legyen, hol jelentkezik a legsokrétűbb átmenő terhelés.
Az alábbi ábrák azt szemléltetik, hogy az átmenő forgalom nem néhány kijelölt folyosón jelentkezik, hanem gyakorlatilag minden irányban halad: észak–déli, kelet–nyugati és átlós irányokban egyaránt, gyakran párhuzamos utcákon és ellenirányú, kétirányú mintázatban. Ez az omnidirekcionális terhelés jól mutatja, hogy a pontszerű vagy elszigetelt lezárások csupán átterelnék a forgalmat; a hatékony kezelés hálózati szemléletű, több csomópontot és kulcságat egyszerre célzó beavatkozásokat igényel.
A bemutatott tervek kizárólag makroszintű megoldásokat tartalmaznak, vagyis Sasad átmenő forgalmának csillapítására összpontosítanak. A mikroszintű beavatkozásokat – például fekvőrendőrök, sebességcsillapító elemek és hasonló forgalomtechnikai eszközök – a lakosság közvetlen bevonásával, az ősz folyamán készítjük el.
A most látható anyagok konceptuális tervek, tehát rugalmasan alakíthatók és kombinálhatók. Jelenleg is dolgozunk az online véleményezhető változatukon.
A részletes, nagy felbontású tervek az adott verziónál a „Letöltés” gomb segítségével érhetők el.
Jelmagyarázat:
Forgalomszűró
Átlós forgalomszűrő
Iskola utca
Mozgó poller
I. verzió -Zsákutcásítás és forgalomterelés
-
Ebben a változatban a nemzetközi gyakorlatban „modal filterként” ismert, a helyi célforgalmat átengedő, az átmenő forgalmat kizáró fizikai eszközöket alkalmazzuk. A zsákutcásítás lényege, hogy gépjárművel nem járható pontszerű vagy vonalas szűrőket építünk be úgy, hogy a gyalogos- és kerékpáros-átjárás folyamatos maradjon, és a beavatkozások városképi megjelenése rendezett legyen. Helyenként „diagonal filtereket” is javaslunk: ezek egy négyágú csomópontot átlós elemmel kettéválasztanak, megszüntetve az átmenő irányokat, ugyanakkor a célforgalom megközelíthetőségét fenntartják.
-
A megoldás egyszerű, gyorsan és költséghatékonyan megvalósítható, továbbá kézzelfoghatóan javítja a közlekedésbiztonságot a mellékutcákban. Alapelv, hogy minden elkülönülő szomszédságon belül legalább 2–3 alternatív útvonal álljon rendelkezésre, így a célforgalom nem koncentrálódik egyetlen utcára. A tervben szereplő forgalomkorlátozó oszlopok a helyiek hátrányos érintettségét mérséklik azáltal, hogy a szükséges hozzáférést rugalmasabban biztosítják.
-
A helyi autósoknak – az egyirányúsítások feloldása ellenére is – gyakrabban kellhet a főútvonalakat igénybe venniük a rövidebb, helyi átcsatolások helyett, ami több esetben kerülővel járhat. Ennek következtében bizonyos utcák közúti elérése a jelenlegihez képest hosszabb lehet.
II. verzió - Mozgó pollerek az lakóövezet elején
-
Ebben a változatban mozgó (automatizáltan nyitható) forgalomkorlátozó oszlopokat, azaz mozgó pollereket alkalmazunk, elsődlegesen a főutakhoz csatlakozó mellékutcák bejáratainál. A cél az átmenő forgalom „átszúrásának” megakadályozása úgy, hogy közben a mikrokörzeteken belüli célforgalom hozzáférése szabályozottan fennmaradjon.
-
A beavatkozás a lakóterületek határán célozza az átmenő mozgások visszaszorítását, így a belső hálózatot kevésbé szükséges fizikai szűrőkkel tagolni. Alapelvként minden mikrokörzet esetében legalább 2–3 belépési lehetőség biztosított, ami segíti a célforgalom elosztását és csökkenti a terhelés egyes utcákra jutó koncentrációját.
-
A rendszer kialakítása költségesebb és időigényesebb. Azokon az utcákon, ahol nem alkalmazunk pollert, a helyi gépjárműforgalom feléledhet, mert a kerülő ellenére is gyorsabbá válhat az áthaladás. További kompromisszum, hogy a vendégek és szolgáltatók bizonyos esetekben nagyobb kerülővel érhetik el a céljukat.
III. verzió - Mozgó pollerek az egérutakon
-
Ebben a változatban mozgó (automatizáltan nyitható) forgalomkorlátozó oszlopokat, azaz mozgó pollereket alkalmazunk nem a bejáratoknál, hanem elsősorban a vizsgálatok alapján azonosított egérutak közepén, az átmenő útvonalak „gerincén”. Így a lakóterületbe való belépés több ponton szabadabb marad, az átmenő mozgás viszont a belső hálózat kulcspontjain meghiúsul. A koncepcióban következetesen érvényesül a 2–3 bejárat/szomszédság elv. A terv integrál egy lakossági kezdeményezést is: a Beregszászi út szervizútjának célzott forgalomcsillapítását, ahol modal filterekkel olyan szakaszolást javaslunk, amely az oda érkezést és onnan indulást lehetővé teszi, az átmenő áthaladást azonban megakadályozza.
-
A lezárások a tényleges „átszúró” útvonalak közepén történnek, így a szolgáltatások és azok a célforgalmi szereplők, akik nem tudják vezérelni a mozgó pollereket, könnyebben elérhetik az otthonokat. A több belépési pont segíti a célforgalom eloszlását, mérsékelve az egyes utcák terhelését. A Beregszászi út szervizútján a javasolt modal filterek érdemben csökkentik az átmenő terhelést.
-
A belső hálózaton megszűnő átmenő kapcsolatokat helyi kerülők válthatják ki; a Beregszászi út szervizútja mentén ez legfeljebb egy saroknyi többletutazást jelenthet a helyieknek. A rendszer kialakítása ebben az esetben is költségesebb és időigényesebb.