Milyen forgalmi hatásokra számítunk

 

A felvázolt terveink szerint megszüntetjük az átmenő gépjárműforgalmat, amelynek következtében csendesebb, élhetőbb utcák alakulhatnak, ahol kellemesebb, biztonságosabb gyalogolni, vagy kerékpárral közlekedni.

 

Hogyan elemeztük a gépjárműforgalmi hatásokat?

A berlini székhelyű, nyílt forráskódú SUMO közlekedés-modellező szoftvert használtuk elemzéseinkhez, amelyet a forgalommérésünkből és a BKK Egységes Forgalmi Modelljéből származó adatokkal tápláltunk.

A jelenlegi gépjárműforgalom mértéke 0-900gk

A jelenlegi gépjárműforgalom mértéke 0-900gk

 

Első lépés.

Megszerkesztettük a jelenlegi útvonalhálózatot és betápláltuk a főbb útirányokat, amelyek Vízivárost keresztezik.
Ilyen pl. a Mechwart-térről a Donáti utcán át a Lánchíd útvonal, vagy a Csalogány-Batthyány utcát átszelő irány a Logodi utca felé.


Második lépés.

A feltételezett útvonalak több helyen keresztezik egymást. Betápláltuk azoknak a mérőpontoknak az adatait, amelyek az egyes útvonalszakaszokat mérték január óta, illetve a BKK-tól kapott adatokat arányosítottuk méréseinkhez (a BKK adatai 2019, pandémia és ingyenes parkolás előtti időszakra vonatkoznak).


Harmadik lépés.

Az útvonalak és útszakasz-mérések alapján a szoftver forgalmat generál a jelenlegi hálózatra.

Tervek

 

Bár nagy valószínűséggel többen más útvonalat, vagy talán más közlekedési módot is választanak majd a jövőben, mi ugyanazt a forgalmat “zúdítottuk” rá a terveinken szereplő közlekedési hálózatra, mint, ami jelenleg áthalad Vízivároson. Mindezt annak ellenére, hogy a Lánchíd felújítása idén megkezdődik, és befejeztével sem várható, hogy a Lánchíd gépjárműforgalmát bonyolít.

A hálózatba táplált 5363 gépjármű, ami egy óra forgalmát hivatott reprezentálni, minden esetben, összességében rövidebb távot és gyorsabban tett meg a tervhálózatokon, mint a jelenlegi hálózatban.

A javuló hatékonyság okai:

  • többen választják a főútvonalakat (rövidebb és kevesebb forduló és lassítás-gyorsítás)

  • a jelzőlámpákat (mini)körforgalmakra váltottuk

 
ViziKlubC.png

Gyalogos zóna a Vízivárosi Klub előtt

A modell szerint a II. kerületi szakaszok terhelése fog növekedni.

2020-ban vetettük fel a Varsányi Irén utca gyalogos és kerékpárbarát fejlesztéseit, illetve az átmenőforgalom megszüntetését.

 
IskolaU.png

Iskola utca megfordítása

Önmagában az Iskola utca irányának megfordítása nagymértékben csökkentené a Donáti és Iskola utca forgalmát, ami csúcsidőben 450 gépjármű/óra is lehet.

MariaA.png

Mária tér - visszafordítás

A modell szerint az átmenőforgalom a Kapás utcán hajtana át a Csalogány utcára. Jelentősebb hatás, hogy a Donáti utca átmenőforgalma megszűnne, illetve többen a Málna utcán fordulnának a Batthány utcába.

 
MariaC.png

Mária tér - gyalogos zóna

A modell szerint az átmenőforgalom a Kapás utcán hajtana át a Csalogány utcára. Jelentősebb hatás, hogy a Donáti utca átmenőforgalma megszűnne, illetve többen a Málna utcán fordulnának a Batthány utcába.

Terv.png

Teljes Terv

Bár a kétirányú Fő utca valóban erős forgalmat bonyolít, viszont a jelzőlámpák kikapcsolásával és körforgalom kialakításával lassú, egyenletes forgalom haladhat át, ami azt is jelenti, hogy kevesebb gyorsulási-fékezési zajjal és károsanyag kibocsátással jár.

A szimuláció szerint a két gyalogos-zóna kialakításával és a Fő utca kétirányúsításával 302 perc alatt teszi meg a betáplált 5363 járművünk a hálózatot. Ugyanez a forgalom a jelenlegi hálózaton 30 perccel több időt igényel. Az új rendszernek jobb az áteresztőképessége.

 

LanchidNelkul.png

Lánchíd forgalom nélkül

Mire számíthatunk a Lánchíd forgalma nélkül?
Kétségtelen, amennyiben csak közösségi-közlekedéssel vagy kerékpárral lehet áthajtani a Lánchídon, az nagymértékben csökkenteni fogja Víziváros átmenő gépjármű forgalmát is.

Számításaink szerint a kétirányú forgalom hasonló mértékű lenne, mint jelenleg az egyirányú, azaz összességében nem nőne a gépjárműforgalom.

 
 

Ha részletesebben megvizsgálnád a kapott és konfigurációs adatokat, azokat itt találod.