Milyen forgalmi hatásokra számítunk
A felvázolt terveink szerint megszüntetjük az átmenő gépjárműforgalmat, amelynek következtében csendesebb, élhetőbb utcák alakulhatnak, ahol kellemesebb, biztonságosabb gyalogolni, vagy kerékpárral közlekedni.
Hogyan elemeztük a gépjárműforgalmi hatásokat?
A berlini székhelyű, nyílt forráskódú SUMO közlekedés-modellező szoftvert használtuk elemzéseinkhez, amelyet a forgalommérésünkből és a BKK Egységes Forgalmi Modelljéből származó adatokkal tápláltunk.
A jelenlegi gépjárműforgalom mértéke 0-900gk
Első lépés.
Megszerkesztettük a jelenlegi útvonalhálózatot és betápláltuk a főbb útirányokat, amelyek Vízivárost keresztezik.
Ilyen pl. a Mechwart-térről a Donáti utcán át a Lánchíd útvonal, vagy a Csalogány-Batthyány utcát átszelő irány a Logodi utca felé.
Második lépés.
A feltételezett útvonalak több helyen keresztezik egymást. Betápláltuk azoknak a mérőpontoknak az adatait, amelyek az egyes útvonalszakaszokat mérték január óta, illetve a BKK-tól kapott adatokat arányosítottuk méréseinkhez (a BKK adatai 2019, pandémia és ingyenes parkolás előtti időszakra vonatkoznak).
Harmadik lépés.
Az útvonalak és útszakasz-mérések alapján a szoftver forgalmat generál a jelenlegi hálózatra.
Tervek
Bár nagy valószínűséggel többen más útvonalat, vagy talán más közlekedési módot is választanak majd a jövőben, mi ugyanazt a forgalmat “zúdítottuk” rá a terveinken szereplő közlekedési hálózatra, mint, ami jelenleg áthalad Vízivároson. Mindezt annak ellenére, hogy a Lánchíd felújítása idén megkezdődik, és befejeztével sem várható, hogy a Lánchíd gépjárműforgalmát bonyolít.
A hálózatba táplált 5363 gépjármű, ami egy óra forgalmát hivatott reprezentálni, minden esetben, összességében rövidebb távot és gyorsabban tett meg a tervhálózatokon, mint a jelenlegi hálózatban.
A javuló hatékonyság okai:
többen választják a főútvonalakat (rövidebb és kevesebb forduló és lassítás-gyorsítás)
a jelzőlámpákat (mini)körforgalmakra váltottuk
Gyalogos zóna a Vízivárosi Klub előtt
A modell szerint a II. kerületi szakaszok terhelése fog növekedni.
2020-ban vetettük fel a Varsányi Irén utca gyalogos és kerékpárbarát fejlesztéseit, illetve az átmenőforgalom megszüntetését.
Iskola utca megfordítása
Önmagában az Iskola utca irányának megfordítása nagymértékben csökkentené a Donáti és Iskola utca forgalmát, ami csúcsidőben 450 gépjármű/óra is lehet.
Mária tér - visszafordítás
A modell szerint az átmenőforgalom a Kapás utcán hajtana át a Csalogány utcára. Jelentősebb hatás, hogy a Donáti utca átmenőforgalma megszűnne, illetve többen a Málna utcán fordulnának a Batthány utcába.
Mária tér - gyalogos zóna
A modell szerint az átmenőforgalom a Kapás utcán hajtana át a Csalogány utcára. Jelentősebb hatás, hogy a Donáti utca átmenőforgalma megszűnne, illetve többen a Málna utcán fordulnának a Batthány utcába.
Teljes Terv
Bár a kétirányú Fő utca valóban erős forgalmat bonyolít, viszont a jelzőlámpák kikapcsolásával és körforgalom kialakításával lassú, egyenletes forgalom haladhat át, ami azt is jelenti, hogy kevesebb gyorsulási-fékezési zajjal és károsanyag kibocsátással jár.
A szimuláció szerint a két gyalogos-zóna kialakításával és a Fő utca kétirányúsításával 302 perc alatt teszi meg a betáplált 5363 járművünk a hálózatot. Ugyanez a forgalom a jelenlegi hálózaton 30 perccel több időt igényel. Az új rendszernek jobb az áteresztőképessége.
Lánchíd forgalom nélkül
Mire számíthatunk a Lánchíd forgalma nélkül?
Kétségtelen, amennyiben csak közösségi-közlekedéssel vagy kerékpárral lehet áthajtani a Lánchídon, az nagymértékben csökkenteni fogja Víziváros átmenő gépjármű forgalmát is.
Számításaink szerint a kétirányú forgalom hasonló mértékű lenne, mint jelenleg az egyirányú, azaz összességében nem nőne a gépjárműforgalom.
Ha részletesebben megvizsgálnád a kapott és konfigurációs adatokat, azokat itt találod.