Lakossági Fórum 2.: 2024.06.20.
Budapest III. kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata célul tűzte ki, hogy biztonságosabbá, élhetőbbé teszi a kerület kertvárosias területeit. E törekvés nyomán kaptunk felkérést, hogy a III. kerület, Csillaghegy városrész, Batthyány utca – Árpád utca – Pünkösdfürdő utca – Királyok útja – Mátyás Király út által határolt terület gyalogos- és kerékpárosbarát átalakításra javaslatot tegyünk.
A 2024. Május 31-i első Csillaghegy Forgalomcsillapítási Lakossági Fórum során a résztvevők elmondhatták milyen változtatásokban gondolkodnak. Megismertük első kézből, hogy a helyi lakosságot érintő probléma a magas intenzitású átmenőforgalom és a határoló utak nehéz keresztezhetősége. A fórumon elhangzottak alapján, az itt lakók nem szeretnének radikális forgalomtechnikai beavatkozásokat sem, a környék forgalmi rendjének teljes felforgatását.
Június 20-án a Csillaghegyi Közösségi Házbanmásodik felvonásban, a 2. Csillaghegy Forgalomcsillapítási Lakossági Fórum résztvevői magas részvétellel és érdeklődéssel vettek immáron részt a Gyerekbarát Csillaghegy közösségi tervezés folyamatában.
A Város és Mobilitás rövid előadása során, olyan gyerekbarát várostervezési koncepciókat és alapfogalmakat ismerhettek meg a forgalomcsillapításban érintett és érdekelt csillaghegyi lakosok változatos háttérből érkező tagjai, mint az iskola-utcák, aktív mobilitás, taktikai urbanizmus, 15 perces város és egészséges utcák.
Milyen megoldandó problémák vannak Csillaghegyen?
A jó gyarkorlatok hazai és nemzetközi példáival hangolódva, a résztvevők kisebb fókuszcsoportokban vázolhattak fel problématérképen mit szeretnének valójában elérni egy gyerekbarát csillaghegy víziójában.
A problémás területek meghatározása során, a lakosok térhasználata és kontextustától függően változatos megjelöléseket eredményezett, miközben mégis volt látható konszenzus a csoportokon belül és között is akut forgalomrendi problémák tapasztalairól. Ilyenek problémák közé sorolható:
a Hunyadi utcán dél-északi átmenő forgalom , amit a jelenlegi egyirányúsítás csak ösztönöz
a Fodros utcában a reggeli csúcsidőszak nagyon markáns, köszönhetően az iskolába gyermeküket szállító szülők miatt
kevés gyalogos átkelési lehetőség a határoló magasabb rendű úthálózaton, különösen a Duna, a Római-part irányába
kevés „harmadik hely”, olyan közterület, ami minőségi időtöltést tenne lehetővé, az utcák egyetlen funkciója gyakorlatilag az autós közlekedési igények levezetése
lakóutcák fizikai kialakítása, nem egyértelmű elsőbbségi viszonyok egyes csomópontokban, gyorshajtásra csábító egyenes szakaszok, járdán történő járműtárolás
A csoportos probléma meghatározást követően, a csoportok egy-egy szóvivői prezentálták a fórum többi tagjai előtt fókusz területeiket és igényeiket. Ennek köszönhetően új oldalról láthatták a résztvevők ugyanannak a problémának más szemszögből megélt valóságát, vagy éppenséggel különböző helyekről érkező igények azonos úton való megoldását.
Az ehhez hasonló közösségi tervezési fórumok és fókuszcsoport foglalkozások kivételes lehetőséget adnak mind a városvezetés mind a szakértői tervezők számára a leginkább érintettekkel való kölcsönös kommunikációra és minőségi adatgyűjtésre. A forrásoknak történetük van, nevüket adják véleményeikhez és személyükkel képviselik az álláspontjukat. Egy ennyire környezetfüggő beavatkozás során a részvételi egyeztetés elengedhetetlen része a tervezési folyamatnak.
A minőségi információ gyűjtés mellett ugyanolyan elengedhetetlen a statisztikai adatok pontos leképezése, így a lakossági fórumon meghirdetett online kérdőív mától hivatalosan is eléhető a www.forgalomcsillapitas.hu/csillaghegykerdoiv címen.
Ha fontos számodra Csillaghegy jövője, regisztrálj felületünkön, mondd el a véleményed, mi pedig naprakész információkkal látunk el a fejlesztésekről.