Véglegesített koncepció
Lakó-pihenő övezet
Bár a terület már most sebesség csökkentett, 30-as sebesség zóna, a tervezés során célként kitűzött lakó-pihenő övezet (LPÖ) kialakítása tovább fogja erősíteni a nem gépjárművel közlekedők lehetőségeit. A KRESZ alapján lakó-pihenő övezetbe csak célforgalom hajthat be, legfeljebb 20 km/h-val lehet haladni, fokozottan számítani kell a gyalogosok és kerékpározók biztonságára és a gyalogosok az útpályát teljes szélességében használhatják.
Zónák
A lakossági igényeket felmérve és a lehetséges forgalmi rendeket megvizsgálva a koncepció terv a területet zónákra bontja. A zónák biztosítani tudják, hogy egy terület csak egy főúthoz csatlakozzon, így két fő úti kapcsolat között nem tud vonzó lenni a lakó övezet. A közösségi tervezés során több zónásítási rend merült fel. Lakossági igény volt, az északi határoló utca, az Árpád utca bevonása a területre, illetve az 5 zóna csökkentése 4-re.
A zónák kialakítását fizikai akadályok biztosítják, amiken gépjárművel nem lehet áthajtani. Ilyen kialakítás lehet virágláda, poller, stb. A fizikai akadályok zsákutcákat eredményeznek, amik mentén - előtt/után - új közterek alakíthatóak ki.
Több lakossági kritika érkezett a zónák azon hátrányára, hogy kerülők megtételére kényszeríti azokat az autózókat, akiknek zóna kijárata nem a célállomása felé van. A forgalmi modellezés alapján a kerülők mértéke nem szignifikáns, normál forgalom esetén 1-2 perc a többlet útvonal ideje, míg magas gépjárműforgalom mellett, amennyiben a Pünkösdfürdő utcai csomópont elkerülése mellett dönt a lakos, akkor maximum 6 perc többlet utat jelent a Királyok útja felé a kerülő.
A politikai támogatás erősítése érdekében ajánljuk a helyi lakosok számára fenntartani az áthaladás lehetőségét egy pár kulcsfontosságú útvonalon. A területet 16 filter bontja 4 zónára. A zónák határai a külső főútvonalak, illetve a Hunyadi és Toldi/Igló utcák. Amennyiben ezen utcák csomópontja, a Hunyadi, Toldi és Igló utcák kereszteződése áthajtható a helyi autózók számára, akkor a kritikusok hangja is megszűnhet, miközben a környék átmenőforgalma megszűnik.
Egyirányúsítás
Az egyirányúsítás valóban kedvezhet a gépjárműforgalom akadálytalan közlekedésének elősegítésére, de a koncepciónak nem eleme a gépjármű forgalom gyorsítása - a helyi lakosok kényelme és kerülők megtételének megszüntetése a prioritás. Ennek jegyében a meglévő egyirányú utcák újra kétirányúak gépjárművel is. Az esetleges szembe forgalomból eredő konfliktusok kezelését az irányok elsőbbségével és félreállásra szánt területek kialakításával tervezzük.
Iskola utca
Az oktatási intézetek környezete a reggeli és a délutáni órákban légszenyezettségi gócpontokként funkcionálnak a számos, autóval érkező és távozó család következtében. Az esetek többségében ezek csak pár perces megállást jelentenek, azonban a rövid időszakon belüli magas intenzitás nagymértékben megnöveli a levegő NO2-, CO2-, SO2-, O3-, és szálló por koncentrációját. Számos kutatás, köztük magyarok által elvégzettek is, arra a következtetésre jutottak, hogy a levegőbe kerülő károsanyag a gyermekekre fokozottan kártékony hatással van, ugyanis tüdejük még kevésbé kifejlett, így alacsonyabb hatásfokkal tudják kiszűrni a levegőből a szennyező anyagokat.
A Fodros Általános Iskola a zónák határán helyezkedik el és ideális helyszínt biztosít zsákutcás kialakítás számára. Azt megelőzendő, hogy az iskola közvetlen környezetében torlódást okozzanak a Fodros utcán két irányból áthaladó, vagy gyermeküket szállító, autóval közlekedők , a Toldi és József Attila utca közötti szakaszt mindkét irányból csak az itt lakók és az intézmény dolgozói használhatják gépjárművel.
A műszaki kialakítást az iskola vezetésével közösen tervezzük kialakítani, emberi erőforrás igénybevételével, vagy hasonló mozgó pollerek használatával, mint a b, pontban említettük.
Főutak kerékpárosbarát fejlesztése
A lakó-pihenő övezet, a zónák kialakítása és az átmenőforgalom kiszorítása hozzájárul, hogy vonzóbb a tervezési területen közlekedni gyalogosan és kerékpárral .
A helyi utak támogatásán túl, nagy potenciál van a közösségi közlekedési csomópontok vonzó elérésében. A közösségi közlekedés törzshálózatának elérése nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a közösségi közlekedés versenyképes közlekedési alternatívát nyújtson, főleg azoknak a jelenleg autóval közlekedőknek, akik a belsővárosba, vagy a törzshálózathoz közel érkeznek.
A főutak forgalomcsillapítását rövid távon, a Gázgyár utcában használt nyitott kerékpársávok használatával és középvonal megszűntetésében látjuk. A középvonal megszűntetése és a kerékpársáv vonalának felfestése a középvonaltól való eltartás helyett a kerékpársávtól való eltartásra buzdítja az autóvezetőket.
A Gázgyár utcai tapasztalatok alapján fizikai elemekkel tervezzük csillapítani a forgalmat, illetve megerősíteni az igényt, hogy a kerékpársávban a kerékpározónak van elsőbbsége az előző autóval szemben.